9.5. Síťové problémy

Síťové problémy nezahrnují jen nemožnost připojit se k Internetu, ale jsou často příčinou problémů, které na první pohled se sítí zdánlivě vůbec nesouvisí. Mezi typické problémy související se sítí často patří např. pomalost systému nebo nemožnost se přihlásit.

9.5.1. Nefunguje síťová karta

Pokud máte podporované síťové zařízení, provedli jste jeho nastavení a síťová karta nefunguje (nesvítí na ní žádná kontrolka), překontrolujte nejdřív kabely:

  • Překontrolujte zapojení kabelů a pokud zařízení vyžaduje zvláštní napájení, jeho zapojení do elektrické sítě. Nezapomeňte překontrolovat i kabely u případných hubů a switchů.

  • Pokud není síťová karta vůbec aktivní (nesvítí na ní žádné kontrolky), může být poškozený síťový kabel. Otestujte proto kabel s jiným počítačem nebo použijte jiný kabel.

  • Některá externí zařízení vyžadují pro připojení s počítačem zvláštní, tzv. kroucený kabel. Informace o potřebě zvláštního typu kabelu najdete v příručce zařízení. Kroucený kabel bývá potřeba také při přímém připojení dvou počítačů.

Jestliže jsou všechny kabely zapojené a překontrolované a kontrolky na síťové kartě stále nesvítí, je karta buď poškozená nebo jí systém z nějakého důvodu správně nerozpoznal. Jste-li si jistí, že je karta funkční, může jít o některý z následujích problémů:

  • Karta koliduje s jiným hardwarem v počítači. Pokud nemáte žádné zkušenosti s řešením hardwarových konfliktů, kontaktujte instalační podporu. V opačném případě se pokuste problém vyřešit nastavením v BIOSu nebo úpravou parametrů jádra.

  • Karta byla špatně detekována a byl pro ní zaveden špatný ovladač. V tomto případě je nezbytné znát přesný výrobní typ síťové karty. Informace o síťové kartě získáte buď pomocí programu YaST v modulu Hardware+Informace o hardwaru nebo jako uživatel root příkazem hwinfo hwinfo --netcard. Po zjištění typu karty se můžete pokusit zavést správný ovladač. Pokud nevíte jaký ovladač zavést, obraťte se na instalační podporu.

9.5.2. Nefunguje připojení

Vaše síťové zařízení je připojené, nastavené a funkční, ale nemůžete se přesto připojit.

9.5.2.1. Modem

Pokud jde o modem, můžete modem vyžadovat zvláštní nastavení inicializačního řetězce. Informace o potřebném nastavení najdete v manuálu modemu. U vytáčeného připojení překontrolujte také, zda zadáváte správné uživatelské jméno a heslo. Pokud je vše nastavené správně a přesto se nemůžete připojit, překontrolujte hlášení modemu během připojování. V prostředí KDE to uděláte tak, že kliknete pravým tlačítkem na ikonu zástrčky a zvolíte . Pak klikněte na ikonu levým tlačítkem myši, čímž spustíte připojování. V okně zpráv se objeví hlášení systému. Pokud nejste schopní problém s modemem vyřešit, zašlete tato hlášení spolu s typem modemu na instalační podporu.

9.5.2.2. Síťová karta

V případě síťové karty překontrolujte základní funkčnost připojení. To uděláte takto:

  1. Překontrolujte nastavení v programu YaST

  2. Nechte si vypsat nastavení síťové karty jako uživatel root príkazem ifconfig.

    Výstup by u karty měl obsahovat položku inet adr: a za ní nastavenou IP adresu, např. inet adr:10.20.2.92.

    Pokud síťová karta není nastavena, ještě jednou překontrolujte nastavení.

  3. Jestliže je karta nastavena, otestujte spojení s počítačem, který vám poskytovatel zadal jako bránu. Předpokládejme, že je IP adresa brány např. 10.20.0.1. Test možnosti spojení provedete příkazem:

    ping -c 10.20.0.1

    Správný fungující výstup by měl vypadat podobně jako následující výstup:

    PING 10.20.0.1 (10.20.0.1) 56(84) bytes of data.
    64 bytes from 10.20.0.1: icmp_seq=1 ttl=64 time=0.427 ms
    64 bytes from 10.20.0.1: icmp_seq=2 ttl=64 time=0.305 ms
    64 bytes from 10.20.0.1: icmp_seq=3 ttl=64 time=0.323 ms
    
    --- 10.20.0.1 ping statistics ---
    3 packets transmitted, 3 received, 0% packet loss, time 1999ms
    rtt min/avg/max/mdev = 0.305/0.351/0.427/0.057 ms 
    

    Jestliže jste se úspěšně kontaktovali s počítačem označeným jako brána, je vaše základní připojení funkční, jestliže však obdržíte hlášení:

    Destination Host Unreachable

    překontrolujte nastavení síťové karty.

9.5.3. Ve webovém prohlížeči se nezobrazují stránky

Vaše základní nastavení funguje, ale když zadáte do prohlížeče adresu stránky, nic se nezobrazí.

Tento problém může mít tyto příčiny:

  • Nemáte nastavenou výchozí bránu

    Nastavení výchozí brány překontrolujete v programu YaST v modulu Síťová zařízení+Síťová karty. Označte kartu, kterou používáte, klikněte na Upravit a v následujícím dialogu klikněte na tlačítko Směrování. V položce Výchozí brána se ujistěte, že máte správné nastavení od svého poskytovatele.

  • Nemáte nastavené nameservery

    Nastavení jmenných serverů nebo-li nemaserverů překontrolujete v programu YaST v modulu Síťová zařízení+Síťová karty. Označte kartu, kterou používáte, klikněte na Upravit a v následujícím dialogu klikněte na tlačítko Jméno počítače a nameserveru. Pokud se mají tyto údaje získávat přes DHCP automaticky od poskytovatele, nastavte v následujícím dialogu Aktualizovat nameservery a seznam prohledávání pomocí DHCP.

  • Ve vaší síti funguje proxy server

    Ve vaší síti funguje proxy server, který omezuje přístup k Inetrnetu. Nastavte ve svém prohlížeči proxy server. Potřebné informace k nastavení získáte od správce své sítě.