9.4. Problémy při přihlášení

Problémy při přihlášení jsou spojené s tím, že systém odmítne vaše uživatelské jméno nebo heslo a nemůžete se přihlásit do systému.

9.4.1. Nelze se přihlásit

Ujistěte se, že zadáváte správné uživatelské jméno a heslo. Pokud jste si jistí, že zadáváte správné údaje, může jít o jeden z následujících problémů:

  • Nefunguje síťové připojení a vy používáte některý ze systémů síťového ověřování. Informace o problémech s připojením najdete v části 9.5 – „Síťové problémy“.

  • Nefunguje DNS a vy používáte některý ze systémů síťového ověřování. Tento problém se také projevuje extrémně dlouhou odezvou na jakoukoliv akci. Obvykle se dá vyřešit tak, že v konfiguraci příslušných služeb, které používáte pro ověřování, místo jmen serverů dočasně nastavíte IP adresy. Více se o tomto problému dovíte v části 9.5 – „Síťové problémy“.

  • Máte špatně nastavený lokální čas. Pokud používáte Kerberos může se váš lokální čas výrazně lišit od času na serveru a Kerberos vaše ověření odmítá (obvykle více než 300 s). Jestliže v síti používáte časovou synchronizaci přes NTP, pravděpodobně NTP server nefunguje správně nebo nefunguje vůbec. Jestliže NTP server nepoužíváte, nastavte čas ručně.

  • Je poškozené nastavení PAM. Překontrolujte nastavení PAM, zda neobsahuje překlepy nebo špatné příkazy. Více se o PAM dovíte v Referenční příručce.

Jestliže nejde o externí síťový problém, přebootujte systém do jdenouživatelského režimu a opravte nastavení systému.

Do jednouživatelského režimu přebootojete takto:

  1. Restartujte systém

  2. Do řádky pod statovací nabídkou napiště 1 a stiskněte Enter.

  3. Přihlaste se jako root

  4. Proveďte potřebné změny

  5. Přejděte do grafického prostředí zadáním příkazu telinit 5.

9.4.2. Dojde k přihlášení, ale selže spuštění GNOME

Počítač funguje bez problémů, bez problémů se také přihlásíte do textového prostředí a do ostatních grafických prostředí jako např. KDE. Ostatní uživatelé nemají žádné problémy. Pokud jste v takové situaci, jde o poškozenou konfiguraci GNOME uživatele, pod kterým se přihlašujete. Řešení je poměrně snadné, odstraňte ze svého domovského adresáře aktuální nastavení GNOME a nechte si vytvořit nové. Kromě přizpůsobených nastavení GNOME nepřijdete o žádná data.

  1. Přihlaste se jako uživatel root

  2. Přejděte do domovského adresáře

  3. Přesuňte konfiguraci GNOME do dočasného adresáře:

    mv ./gconf ./gconf-ORIG-RECOVER
          mv ./gnome2 ./gnome2-ORIG-RECOVER
  4. Odhlaste se

  5. Nechte uživatele, aby se přihlásil do GNOME, ale nesmí spouštět žádnou aplikaci

  6. Po úspěšném přihlášení obnovte konfiguraci aplikací překopírováním ~/gconf-ORIG-RECOVER/apps/ do nově vytvořeného adresáře ~/gconf příkazem:

    cp -a ./gconf-ORIG-RECOVER/apps ./gconf/

    Pokud se po překopírování nepůjde opět přihlásit, obnovte pouze nejdůležitější aplikace nebo obnovu neprovádějte.

9.4.3. Dojde k přihlášení, ale selže spuštění KDE

Počítač funguje bez problémů, bez problémů se také přihlásíte do textového prostředí a do ostatních grafických prostředí jako např. GNOME. Ostatní uživatelé nemají žádné problémy. Pokud jste v takové situaci, jde o poškozenou konfiguraci KDE uživatele, pod kterým se přihlašujete. Řešení je poměrně snadné, odstraňte ze svého domovského adresáře aktuální nastavení KDE a nechte si vytvořit nové. Kromě přizpůsobených nastavení KDE nepřijdete o žádná data.

Při startu KDE se používají data z cache. Pokud je cache poškozená, spuštění je pomalé nebo selže. V takovém případě pomůže odstraněné cache. Následný start trvá trošku déle, ale vše pak opět funguje, jak má.

Pokud chcete odstranit cache, postupujte jako uživatel takto:

rm -rf /tmp/kde-user /tmp/socket-user

Řetězec user nahraďte jménem uživatele, který má problémy s přihlášením. Tímto postupem pouze odstraníte cache, nebude smazáno žádné nastavení ani data.

Jestliže vaše problémy nezpůsobila cache, ale máte poškozenou konfiguraci, můžete přepsat konfiguraci KDE nově vtyvořenou konfigurací a nastavení aplikací obnovit ze zálohy.

Konfiguraci nahradíte následujícím způsobem:

  1. Přihlaste se jako root

  2. Přejděte do domovského adresáře uživatele, který má problémy s KDE:

    cd /home/user
  3. Přesuňte nastavení KDE a .skel do dočasných adresářů:

    mv .kde.kde-ORIG-RECOVER 
    mv .skel .skel-ORIG-RECOVER
  4. Odhlaste se

  5. nechte uživatele se přihlásit do KE

  6. Po úspěšném přihlášení překopírujte zpět nastavení aplikací:

    user@nld-machine:~ > cp -a .kde-ORIG-RECOVER/share .kde/share
    [Important]Důležité

    Pokud se uživatel po návratu konfigurací aplikací opět nepřihlásí, opakujte odstranění nastavení a nekopírujte zpět soubory ze zálohy .kde/share.